Tijdens een zeer warme zomer de optie krijgen om een aantal producten tegen scherpe prijs in te kopen, maar ze ook weer zelfde moment eigenlijk moeten verkopen omdat ze seizoensgebonden zijn? TodoTipo kwam voor die opdracht te staan en er moest dus iets bedacht worden om de scherp ingekochte BBQ accessoires te promoten en te verkopen. Maar hoe maak je een promotie echt krachtig? Dat doe je daar deze persoonlijk te maken.
Het personaliseren van een e-mail met daarin een persoonlijke aanhef kennen we allemaal. Inmiddels is ook iedereen wel bekend met de mail waarin jouw track&trace code staat in combinatie met een URL zodat je het pakket direct kunt traceren. Wij gingen voor TodoTipo in deze BBQ promotie een stap verder. Wij gebruikte 3rd party (externe partij) data om een e-mail te personaliseren.
Persoonlijk weerbericht in de mail
Omdat het in de periode van de actie overal in Nederland 30+ graden zou zijn, eigenlijk perfect weer voor een BBQ, besloten wij iets met dit gegeven te doen. De eenvoudige weg zou zijn geweest ‘Het wordt warm, tijd voor een BBQ’ . Maar op die manier legt de mail nergens de nadruk op. Het is een gegeven, maar niet persoonlijk.
Een stap verder dus, wij besloten dat op basis van de postcode de echte temperaturen getoond moesten worden. Omdat er steeds meer open-data lagen zijn, zochten wij een data-provider, die op basis van postcode of plaatsnaam, een weerbericht kon aanbieden in XML.
Copernica en XML
In Copernica kun je iedere XML op iedere gewenste manier laten inlezen. Dit wordt gedaan door een XSLT te maken. Een XSLT vertelt wat er precies met de XML gedaan moet worden. Hoe wordt de XML gelezen door Copernica? Welke HTML code moet er in de e-mail komen? Voor deze mailing werd er per ontvanger een weerbericht opgevraagd, op basis van de postcode die bekend was van een eerdere aankoop.
Dit weerbericht bevatte de voorspelling van 5 dagen, dat maakte een mailing op de donderdag perfect. Het weer van donderdag was het begin van een mooie reeks tot en met zondag, maandag zou het weer afnemen.
De XSLT haalde de voorspellingen op en zette dit om in HTML waarin er ook ruimte was voor icoontjes met de zonhoeveelheid voor die dagen.
Inhoud van de mail
In de mail werd gewerkt met twee stukken gevoed vanuit het weerbericht. Een volzin, met de verwachting van de dag en de aanvulling dat het weekend nog beter zou worden.
Naast de volzin, werd er visueel weergegeven dat het weer tot en met zondag zeker goed zou zijn en maandag iets zou afnemen.
Resultaten van de XLST XML koppeling
De kans op de openratio te vergroten hebben we vermoedelijk laten liggen door daar geen personalisatie toe te voegen. Het was (en is nog steeds) niet mogelijk om XML data in de header van een e-mail te gebruiken.
Het grootste effect was wel te zien op de kliks. Er werd toen standaard 9/12% kliks gemeten, in deze mail was dat bijna 25% .
Voorbeelden en screenshots
TodoTipo stopte enkele jaren terug met Copernica en heeft AVG technisch het verzoek gedaan om alle data te verwijderen na afloop van het account. Hierdoor moeten we het helaas doen met data uit mail wisselingen.
Achtergrond
TodoTipo gebruikte tussen 2012 en 2017 Copernica voor het sturen van e-mailings en maakte daarbij veelvuldig gebruik van het feit dat je een e-mail tot in het kleinste detail kan personaliseren. Door onze technische kennis was het goed mogelijk om met alle data en de vele XML’s en API’s die er zijn, Copernica in combinatie met een aantal XSLT’s te voorzien van externe data op basis van beschikbare data in Copernica en elders.