Google bied alle bedrijven de mogelijkheid aan om met diverse bedrijfsgegevens zoals adres, contactgegevens en openingstijden op Google zichtbaar te zijn. De vermelding kennen we allemaal wel, rechts van de zoekresultaten op een desktop staat vaak een kaart van de locatie van het gevonden bedrijf aangevuld met tal van gegevens. Deze vermelding is gratis en deze vermelding kun je volledig zelf beheren.

Schrijf je nu in en ontvang deze GRATIS e-book

Schrijf je in voor onze updates en je ontvang het gratis e-book 'scoor met je gratis google mijn bedrijf vermelding'

Lees hier onze privacy verkalring, na het inschrijven heb je de optie je profiel aan te passen of weer uit te schrijven.

Hoe maak ik mijn Google Bedrijfspagina aan?

Er zijn twee manieren om te beginnen. 

  1. Zoek op jouw bedrijf in Google en kies 'Ben je eigenaar van dit bedrijf'
  2. De andere optie is om de pagina Google Mijn Bedrijf  te bezoeken.

Starten met Google Mijn Bedrijf
Starten met Google Mijn Bedrijf

Het begint met het hebben van een Google account gekoppeld aan een e-mailadres van het bedrijf. Bijvoorbeeld info@jouwbedrijfsnaam.nl , of jouwbedrijfsnaam.nl@gmail.com . Door een bedrijfsmatig e-mailaccount te gebruiken voorkom je problemen als een medewerker die dit met een privé Google Account doet onverhoopt jouw organisatie verlaat. Mocht je kiezen voor een gmail.com adres, zorg er wel voor dat deze geregeld wordt gecontroleerd. Google gaat het gebruikte account ook gebruiken om te communiceren over jouw Google Mijn Bedrijf pagina.

Inloggen of aanmelden bij Google Mijn Bedrijf
A: Inloggen - B: Account aanmaken voor Google Mijn Bedrijf

In het aanmaak proces doorloop je een aantal stappen voor het invullen van gegevens. Een van de belangrijkste daarvan is natuurlijk bedrijfsnaam. Je kunt alles invullen in deze fase, maar pas als het door Google is geverifeerd kun je pas echt aan de slag. Om een verificatie te doen stuurt Google een briefkaart naar het opgegevenadres met een code. Deze code is nodig om het proces te voltooien. 

Google Mijn Bedrijf stappen doorlopen
Eerste stap is bedrijfsnaam opgegeven.

Google Mijn Bedrijf pagina is aangemaakt, wat nu?

Nu je bedrijfspagina bestaat kun je verder gaan met het verfijnen van informatie, foto’s toevoegen of juist verwijderen. Naast de basis gegevens als adres, bedrijfsnaam en telefoonnummer kun je werken met openingstijden, categorieën waarin het bedrijf zich bevind, uitgebreide omschrijving toevoegen, posts maken en de controle nemen over reviews.

Basisgegevens in Google Mijn Bedrijf
Overzicht van de basis gegevens in jouw Google Mijn Bedrijf account

Wat is de rol van foto's?

Foto's kunnen helpen om inzicht in jouw bedrijf te geven aan potentiele klanten. Denk hierbij aan foto's van producten of diensten in uitvoering. Afhankelijk van het type bedrijf kun je met 360 graden foto's ook meer indruk geven van jouw bedrijf. Denk aan een congress centrum dat met een 360 graden foto een zaal kan tonen, winkels kunnen hun etalage tonen, service bedrijven kunnen bedrijfsbussen of personeel in actie tonen.

Beheer bedrijfsfoto's
Overzicht van foto's op je Google Mijn Bedrijf dashboard

Posts maken om extra op te vallen

Google Mijn Bedrijf geeft de optie om met een post extra informatie over een actualiteit in de zoekresultaten van Google te tonen. Een post kan meerdere soorten zijn, namelijk een mini-blog, evenement of aanbieding. Google geeft de optie voor foto's, een tekst en een actie. De actie kan gekoppeld worden aan een URL waar bijvoorbeeld de diepte informatie te vinden is.

Post maken in Google Mijn Bedrijf
Voorbeeld van post maken en post resultaat.

Reviews van jouw pagina beheren

Het is belangrijk om je reviews die bijvoorbeeld op Google Mijn Bedrijf worden getoond actief te monitoren. Door het hebben va neen Google Mijn Bedrijf account krijg je notificaties van geplaatst reviews. Dit geeft je de optie om, op een nette manier, reputatie management te doen. 

Reviews
Bij een nieuwbedrijf zijn er geen reviews :)

Het is belangrijk om de reacties vanuit het bedrijf te plaatsen, dit geeft de gegeven reactie de juiste authoriteit. Op de zoekresultaten pagina van Google kunnen meerdere review verzamelaars staan.

Het is verstandig om naast de publiek beschikbare kanalen zoals Google en Facebook ook te kiezen voor een onafhankelijke partij zoals Klantenvertellen. Relaties kun je actief benaderen om op deze onafhankelijke locatie een review te plaatsen. 

Wil je daar meer over weten? Neem contact op met ons.

Waar beheer ik de vragen die gesteld worden op mijn Google Bedrijfspagina?

Vreemd genoeg, is er in je Google Mijn Bedrijf omgeving geen enkele manier om de vragen te zien of om er notificaties van te ontvangen. Wel wordt er per e-mail een bericht verzonden waarin de vraag te zien is.  Je bent dus afhankelijk van je mailbox om een melding te krijgen en daarom is het belangrijk een mailadres te gebruiken voor je account dat actief beheerd wordt. Vanuit de mail kom je direct in je Google Mijn Bedrijf omgeving en na inloggen kun je reageren.

Vraag stellen in Google Mijn Bedrijf
Een voorbeeld van een gestelde vraag aan jouw Google Mijn Bedrijf vermelding.

Mail met bericht van een gestelde vraag.
Voorbeeld van mailnotificatie op jouw Google Mijn Bedrijf e-mailadres.