Dagelijks worden op vele plaatsen vragen gesteld over hoe je een maillijst klaar kunt maken voor AVG/GDPR. Als je hier altijd al een dubbele opt-in hebt gebruikt of met iedereen een klantrelatie hebt, dan is er niets nodig.

Gratis e-book bij inschrijving

Schrijf je nu in voor onze updates en ontvang een gratis e-book Mailchimp lijst klaar maken voor AVG?

Lees hier onze privacy verkalring, na het inschrijven heb je de optie je profiel aan te passen of weer uit te schrijven.

Je lijst hoeft alleen onderhanden genomen te worden als je niet kunt aantonen dat de emailadressen in je lijst door de houders zelf zijn ingevoerd en een dubbele opt-in hebben gevolgd of op basis van klant relatie er in staan. Het is dus belangrijk je lijst goed door te nemen en voor actie te ondernemen.

Waar moet ik rekening mee houden?

Je moet er rekening mee houden dat je alle mensen die je mail niet openen, daarna niet meer mag mailen. Je kunt in je lijst zien hoe het gemiddeld open-ratio is. Daarnaast zal niet iedereen die de mail opent ook de actie ondernemen om de inschrijving te bevestigen. Ga hier ook uit van het standaard klik ratio.

Voorbeeld:

Lijst met 1000 mensen, gemiddeld 25% open en daarvan 20% klik ratio.

Dit betekend dat er 750 mensen al niet meer gemaild mogen worden.

De 250 mensen die de mail wel lezen, klikken er 20%, ofwel 50 . Als deze 50 na de klik klaar zijn, mag je er 50 van de 1000 mailen; 5% dus.

Als ze na klik nog een actie moeten ondernemen zoals een formulier invullen, dan is de kans dat dit nog eens flink daalt. Daarom is het heel belangrijk alleen de juiste segmenten uit te nodigen voor deze actie.

Segmenten aanmaken voor AVG toetsing

Iedereen die via een import in je lijst is gekomen, is wellicht zonder eigen goedkeuring op je lijst gekomen. Als dit een import is uit je CRM van iedereen met de status ‘klant’ is er niets aan de hand. Stel dit is een import uit LinkedIn of een gekochte lijst, dan is het tijd om deze mensen uit te nodigen om alsnog te bevestigen dat ze mail willen blijven ontvangen.

Het is verstandig om 3 segmenten te maken

  • Klanten
  • Opt-in onbekend
  • Zelf ingeschreven

Houd het eenvoudig om actief te blijven

Je kunt op heel veel manieren mensen proberen te bewegen om hun inschrijving te bevestigen, maar zoals al aangegeven, houd er rekening mee dat je heel veel mensen gaat verliezen. Houd het dus heel eenvoudig.

De meest eenvoudige manier is om een knop in een mail op te nemen die een link legt naar een speciale AVG/Privacy pagina op je eigen website. Hier kun je de mensen die de moeite hebben genomen bedanken voor hun bevestigging en bijvoorbeeld een link leggen naar je privacy verklaring.

Het is verstandig mensen te vertellen dat ze in iedere toekomstige mail hun profiel kunnen aanpassen of zichzelf kunnen uitschrijven.

Linken naar GDPR formulier van MailChimp

Je kunt er ook voor kiezen om helemaal overstag te gaan en alle GDPR opties van MailChimp aan te zetten. In de lijst instellingen heb je de optie om naast dubbel opt-in ook GDPR velden aan te zetten. Dit betekend dat op ieder default MailChimp formulier voor inschrijven en profielbewerkingen wordt uitgebreid met de nodige juridische tekstblokken en keuze opties.

lijst instellen voor gdpr
GDPR aanzetten in MailChimp

De mail die je maakt heeft dan geen link meer naar je eigen website, maar een link naar het betreffende MailChimp profiel van de ontvanger.

Op dit formulier kan de ontvanger dan zijn/haar gegevens aanpassen en voorkeuren aanpassen.

mailchimp gdpr opties
Zo ziet het GDPR gedeelte van een formulier.

AVG mail resultaten verwerken

Na het versturen van de mail om opnieuw toestemming te vragen kun je een nieuw segment aanmaken. Afhankelijk van welke optie je hebt gebruikt krijg je een van de volgende segmenten.

Link naar eigen website:

  • Iedereen aan wie de laatste mail was verzonden.
  • Iedereen die niet heeft geklikt in de laatste mail.

segment mailchimp
De opties om een segment te maken van iedereen die niet heeft voldaan.

Link naar MailChimp formulier:

  • Iedereen aan wie de laatste mail is verzonden
  • Iedereen waarbij marketingtoestemming niet gelijk is aan E-mail (of de naam die jij hebt gebruikt)

segment gdpr
Maak een segment van iedereen die geen mail wil ontvangen.

Deze nieuw segmenten bevatten dus iedereen die je NIET meer gaat mailen.

Geschrokken van de aantallen? Bedenk dan dat deze al behoorde tot de niet actieve leden en dus wellicht ook niet bij jouw mailings behoorde.

Als je dit segment open hebt, kun je iedereen selecteren en in een bulk actie uitschrijven.

snel iedereen selecteren in mailchimp
Snel iedereen selecteren.


Iedereen uitschrijven die geen mail meer wenst te ontvangen.

De enige optie voor hun om nog mail te ontvangen is door zichzelf opnieuw in te schrijven, als dat met een dubbel opt-in gebeurt en op de website duidelijk is waar ze zich voor inschrijven, mag je ze vanaf dat moment weer mailen.